Alla inlägg den 23 september 2009

Av Beatrice - 23 september 2009 02:41

Sitter hemma i min ensamhet ( med nelson iochförsig ) och kopplar av lite innan jag ska sova. Gick precis hem ifrån Annie och på hemvägen funderade jag igenom begreppet vänskap riktigt ordentligt. Ibland glömmer man hur viktigt det är med riktigt bra vänner. Och ibland glömmer man vad ordet vänskap faktiskt betyder. Vad är vänskap? Det är så svårt att definiera ordet egentligen. Men jag tror jag kom fram till något bra. Vänskap är för det första något av det viktigaste som finns, för utan vänner skulle vi inte må särskilt bra. En vän är en person som låter dig vara den du är, men förklarar för dig när du beter dig på ett sätt som kanske inte är helt okej. En vän är någon som lyssnar och låter dig få fram dina åsikter, hon/han kanske inte håller med men en vän låter dig alltid prata för att den förstår att ibland behöver man få prata av sig. Riktigt bra vänner behöver inte vara dom man alltid umgås med, men man vet att även om man inte umgåtts på ett par veckor så finns dom fortfarande kvar, man vet att dom alltid finns där. Men nu menar jag inte att man är en bra vän om man bara hör av sig någon gång ibland när man behöver något. Vänskap handlar om att ge och ta, och att hitta en jämnvikt när det gäller det. En vän är en människa som visar dig respekt, som vill dig ditt absolut bästa och som anförtror sig åt dig samtidigt som han/hon anförtror sig åt dig. Att man är äkta vänner är inte detsamma som att man aldrig är ovänner eller oense om någonting, äkta vänner vet man att man är när man kan hantera saker som ovänskap eller saker man tycker olika om och sedan komma vidare och acceptera att man inte alltid tycker lika. Vänskap är i många avséenden detsamma som ärlighet, en vän som hjälper dig att tänka realistiskt när du tänker orealistiskt är en mycket bra vän. En vän är en person som hjälper dig att behålla greppet om verkligheten när du själv inte rikigt kan. Samtidigt som en riktigt bra vän ibland bara håller med när man tycker att hela världen borde förgöras och när man planerar att sparka en kille mellan benen bara för att han är en sån himla idiot. Vänner får en att må bra, dom får en att skratta tills man kiknar och dom kan få en helt värdelös dag att faktiskt se ljus ut, på ett eller annat sätt. En vän inspirerar. En vän känner din smärta, din glädje, din sorg, din oro och dina rädslor - en vän hjälper dig genom det som är svårt och gläds med dig när du har det bra. En vän missunnar dig aldrig något, även om det finns vissa saker han/hon ber dig att inte göra trots att du vill, men dom ber dig bara för att dom ser att det skulle vara det bästa i längden. Precis som jag skrev innan så handlar vänskap om att ge och ta, och en vän är någon som kan komma till dig och be dig om hjälp trots att han/hon kanske känner sig utlämnad och blottad av att visa sig sårbar. Vänner vet att människor kan fela, och vänner förlåter, precis som vänner vet när man ska be om ursäkt och står för de fel de gjort. En vän är någon som står kvar när det känns som alla andra har gått sin väg och bara vänt dig ryggen. En vän visar kärlek.


Vänskap är något av det viktigaste vi har, och det är vitkigt att välja sina vänner med omsorg.

På väg hem från Annie kom jag att tänka på allt detta som egentligen är så självklart och som man egentligen borde vara så mycket mer tacksam för att man har i sitt liv. Och jag känner att jag är så tacksam att jag har vissa människor i mitt liv som verkligen är äkta. Jag tycker om er! Och ni vet vilka ni är. Tack.


Nu känns det som att det är dags för att sova för mig, klockan är tio över tre nu! Miss i nassen.


Fred ut!

Beatrice


  

En härlig bild från Hultsfred -09 som spenderades med några av mina allra

bästa vänner. Alla är inte med på bilden såklart. Men det är en härlig bild!

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards